answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Talande djur och objekt i Islam

Israeliterna befann sig på Moabs hedar öster om Jordan och var på väg mot det lovade landet Kanaan. Kungen i Moab (Balak) skickade efter en man vid namn Bileam i syfte att förbanna israeliterna. Det var nämligen känt om Bileam att den som han förbannade blev förbannad och den som han välsignade blev välsignad. Ridande på en åsna begav sig Bileam mot Moabs hedar och sedan läser vi följande:

4 Mos 22:27-30
Åsnan såg Herrens ängel och lade sig ner under Bileam, som blev rasande och slog henne med sin käpp. Då öppnade Herren åsnans mun, och hon sade till Bileam: "Vad har jag gjort dig? Det är tredje gången du slår mig." Bileam svarade henne: "Du gör mig till åtlöje. Om jag haft svärdet med mig hade jag dödat dig." Åsnan sade: "Jag är ju din egen åsna, som du alltid har ridit på, ända till denna dag. Brukar jag göra så här mot dig?" "Nej", svarade han.

Muslimer brukar använda ovannämnda text för att argumentera att den Heliga Bibeln säger att det är naturligt för djur att prata. Detta är naturligtvis inte vad den Heliga Bibeln säger. Notera vad vers 28 säger:

4 Mos 22:28
Då öppnade Herren åsnans mun
, och hon sade till Bileam: "Vad har jag gjort dig? Det är tredje gången du slår mig."

Herren Gud öppnade åsnans mun. Om texten bevisar något så bevisar den att åsnor i vanliga fall inte pratar samt att Herren utförde ett mirakel och lät åsnan prata.

I följande artikel ska vi dock se vad islamistiska källor säger om talande djur och objekt.

Följande koraniska text hävdar att kung Salomon hörde en myra prata:

27:17-19
[En dag] lät Salomo sina arméer av osynliga väsen, människor och fåglar samlas och han formerade dem [till marsch och de marscherade] till dess de kom till Myrornas dal. [Då] hördes en myra ropa: "Myror! Skynda er in i era bostäder så att inte Salomo och hans soldater trampar ihjäl er utan att de [ens] märker det!" Salomo log glatt åt myrans ord och han [bad till Gud och] sade: "Herre! Låt min tacksamhet för Dina välgärningar mot mig och mot mina föräldrar förbli levande, och hjälp mig att leva rättskaffens så att Du kan se [på mina handlingar] med välbehag, och gör mig av nåd till en av Dina rättfärdiga tjänare!" (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Salomon var på krigsresa med sin arme och när de närmade sig myrornas dal ropade en myra följande varning: "Myror! Skynda er in i era bostäder så att inte Salomo och hans soldater trampar ihjäl er utan att de [ens] märker det."

Följande koraniska vers och utläggning säger att det ska träda fram ett arabiskt talande odjur från jordens inre innan domedagen för att tillrättavisa olydiga människor:

27:82
När Ordet slår dem [med sin fulla klarhet] skall Vi låta en varelse inifrån jorden stiga fram till dem och säga dem att människorna inte ville [låta sig] övertygas av Våra tecken. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Här följer de två Jalals utläggning av versen:

"Och när ordet [domen] faller över de, [när] de förtjänar det straffet som faller över dem liksom alla [andra] otroende, ska Vi frambringa ett monster från jorden som ska tala till dem, det vill säga, som ska tala arabiska till dem som lever under den tiden den (monstret) träder fram, och bland andra uttalanden, kommer den att säga till dem för vår räkning: ‘Sannerligen mänskligheten (läses tukallimuhum inna’l-nāsa; en variant läses tukallimuhum bi-anna’l-nāsa, för att berätta för dem att mänskligheten’) trodde inte på våra tecken’, med andra ord, de trodde inte på Koranen och på vad den utgör [vad gäller] uppståndelsen, räkenskapen och tillrättavisningen… [vår översättning] Länk

Exegeten Ibn Kathir ger oss en beskrivning av hur det talande odjuret kommer att se ut:

En annan tradition

… Ibn Jurayj rapporterade att Ibn Az-Zubayr beskrev monstret och sa: "Dess huvud är som tjurens huvud, dess ögon är som grisens ögon, dess öron är som elefantens öron, dess horn är som vilddjurets horn, dess hals är som strutsens hals, dess bröst är som lejonets bröst, dess färg är som tigerns färg, dess lår är som kattens lår, dess svans är som bockens svans, och dess ben är som kamelens ben… [vår översättning]

Vidare kan vi läsa om en talande varg som predikar om Muhammed. Denna tradition finns nedtecknat i bland andra Ibn Sa'ds (död 852 e.Kr.) biografiskrivning om Muhammed:  

"Abu al-Nadr Hashim Ibn al-Oasim al-Kinani informerade oss: Abd al-Hamid Ibn Bahram informerade oss; han sa: Shahr, dvs. Ibn Hawshab berättade för mig; han sa: Abu Sa'id al-Hadrami berättade: En medlem av stammen Aslam vallade sina getter i djungeln i Dhu al-Hulayfah. Plötsligt kom en varg fram och fångade en get från hans getter. Mannen skrek och slog den med en sten och tog tillbaka sin get. Vargen kom sedan fram och satte sig ner med svansen mellan benen och sa: Fruktar du inte Allah att du ryck bort från mig geten som Allah har gett mig? Mannen sa: Jag har aldrig hört något liknande. Vargen sa: Vad gör att du undrar? Han sa: Jag undrar hur en varg kan tilltala mig. Vargen sa: Du har missat något mer underbart än så. Det är Allahs apostel, må Allah välsigna honom, som avslöjar för människorna mellan de två bergen vad som det skett och vad som ska ske; och här är du med dina getter. När mannen hörde vargens ord, körde han iväg sin flock, trädde in i Quba, en byn tillhörande Ansar och frågade om Allahs apostel, må Allah välsigna honom. Han träffade honom (Profeten) i Abu Ayyubs hus och berättade för honom historien om vargen…" [vår översättning] (Ibn Sa'd, Al-Tabaqat al-Kabir, vol.1, sid.198)

Texten nämner att en varg under Muhammeds tid attackerar en flock getter. Hederns slår till vargen för att skydda sin flock. Plötsligt börjar vargen prata med hedern. Under konversationen visar det sig att vargen är en muslim som fruktar Allah och tror på att Muhammed är en profet. Vargen predikar även om Muhammed för hedern. Denna historia finns även nämnd i följande hadith:

Sahih Bukhari
Volym 5, Bok 57, Nummer 39
Berättad av Abu Huraira: Allahs apostel sa: "Medan en herde var bland sina får, attackerade en varg dem och tog ett får. Herden jagade den och befriade fåret från vargen. Vargen vände sig mot herden och sa: 'Vem kommer att vakta fåren under de vilda djurens dagar när de inte kommer att ha någon herde förutom mig själv?' Folket sa: 'Förhärligad vare Allah.' Profeten sa: 'Jag tror på det (historien) och det gör även Abu Bakr och 'Umar fastän Abu Bakr och' Umar inte var närvarande där (på platsen för händelsen). [vår översättning]

Följande ahadith nämner även att det fanns talande kossor under Muhammeds livstid:

Sahih Bukhari
Volym 3, Bok 39, Nummer 517
Berättad av Abu Huraira: Profeten sa, "Medan en man red på en ko; vände sig kon mot honom och sa: 'Jag har inte skapats för detta ändamål (dvs. för att bära), jag har skapats för slakt.' Profeten sa till, "Jag, Abu Bakr och 'Umar tror på historien."… [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volym 4, Bok 56, Nummer 677
Berättad av Abu Huraira: En gång bad Allahs apostel morgonbönen och vände sig sedan mot folket och sa, "Medan en man red på en ko, red han hänsynslöst på den och slog den. Kon sa: 'Vi har inte skapats för detta, men vi har skapat för slakt.' Folket sa förvånansvärt: "Förhärligad vare Allah! En ko talar!" Profeten sade, "Jag tror på detta, och Abu Bakr och 'Umar tro också, fastän ingen av dem befann sig där… [vår översättning]

Det finns mer. Koranen nämner historian om Salomon och drottningen av Saba. Denna historia finns även nämnd i den Heliga Bibeln:

1 Kung 10:1-9
När drottningen av Saba fick höra ryktet om Salomo och om HERRENS namn, kom hon för att sätta honom på prov med svåra frågor. Hon kom till Jerusalem med ett mycket stort följe och med kameler som bar väldoftande kryddor och guld i mängd samt dyrbara stenar. När hon kom inför Salomo, talade hon med honom om allt som låg på hennes hjärta. Och Salomo svarade på alla hennes frågor. Ingenting var dolt för kungen, utan han kunde ge henne svar på allt. När drottningen av Saba såg Salomos hela vishet och såg huset han hade byggt och rätterna på hans bord och hur hans tjänare satt där och hur de som betjänade honom skötte sina sysslor och hur de var klädda, och hans hovmän och brännoffren som han offrade i HERRENS hus, blev hon utom sig av förundran. Och hon sade till kungen: "Så var det då sant det jag i mitt land hörde om dina ord och om din vishet. Jag ville inte tro det, förrän jag kom hit och fick se det med egna ögon. Men se, inte ens hälften hade berättats för mig. Du har långt mer vishet och rikedom än jag hört genom ryktet. Lyckliga är dina män och lyckliga är dessa dina tjänare, som ständigt får stå inför dig och höra din visdom. Välsignad vare HERREN, din Gud, som har funnit sådant behag i dig och satt dig på Israels tron! Ja, eftersom HERREN älskar Israel för evigt har han gjort dig till kung, för att du skall skipa lag och rätt."

Drottningen från Saba hade hört om Salomon vishet och om allt som han hade åstadkommit genom Herren Guds hjälp. Hon kommer därför till Salomon och sätter hans vishet på prov genom svåra frågor. Salomon tar emot henne väl och svara på alla hennes frågor. Detta leder till att hon prisade Herren Gud, Världens Gud, den sanne levande Bibliske Guden Yahweh.

I Islam skiljer sig historian markant. Vi ska nämna en skillnad som är intressant för oss nu. Enlig Koranen hade Salomon en fågel i sin här som även var general över fågelarmén. Denna fågel hette "Hodhod" enligt den arabiska texten vilket inte framgår av Mohammad Knuts översättning. Enligt Koranen var det denna fågel som hittade drottningen av Saba och berättade om henne för Salomon, som i sin tur skickade efter henne. Vad som dock är intressant för oss är att denna fågel pratar:

27:20-26
Och [en dag] då han (Salomon) mönstrade sina fåglar sade han: "Varför ser jag inte härfågeln? Är det möjligt att den inte är här. Jag skall minsann straffa den strängt, nej, jag skall döda den, om den inte kan ge mig ett gott skäl [för sin frånvaro]!" [Härfågeln] blev inte [borta] länge och [när den återkom] sade den: "Jag har fått veta något som du inte vet: jag har med mig säkra underrättelser till dig från sabéernas land. Jag har fått se att en kvinna härskar över dem; hon har fått allt [av denna världens goda] och hennes tron är en mäktig och lysande [tron]. Och jag har fått se hur hon och hennes folk tillber solen i stället för Gud; Djävulen har nämligen utmålat deras handlingar för dem i ett förskönande ljus och han har spärrat vägen för dem och de är helt utan vägledning. [Han har intalat dem] att de inte skall falla ned i tillbedjan inför Gud, som uppenbarar det som är dolt i himlarna och på jorden och som vet allt det ni håller hemligt och det ni öppet tillkännager; Gud, ingen gudom finns utom Han - Herren till härlighetens och allmaktens tron." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Vi har enligt ovannämnda data identifierat talande fåglar, kossor, vargar, odjur och myror i Islam. Följande koraniska vers och utläggning säger att alla djur är muslimer som kommer att dömas på domedagen:

6:38
Det finns inte ett enda av markens djur, inte en fågel som bärs av sina vingar, som inte bildar samhällen liksom ni själva; ingenting har Vi förbisett i Vårt beslut. Och till sist skall de samlas åter till sin Herre. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

De två Jalal skriver följand sin utläggning av versen:

Det finns inget (mā min: min är extra) djur, som kryper, på jorden och ingen fågel som flyger, i himlen med sina vingar, som inte är samhällen liksom ni, genom att deras skapelse har blivit förutbestämt, tillsammans med sin näring och angelägenheter. Vi har inte försummat någonting (min shay': min är extra) i Boken, i den Bevarade Tavlan (al-lawh al-mahfūz), [ingenting] som vi inte har skrivit; sedan ska deras Herren samlas in dem, och dem ska dömas, och hornlösa fåren ska hämnas på baggarna med horn, och sedan ska det sägas till dem [djuren] 'bli stoft'. [vår översättning] Länk

Det tar inte slut än. Enligt följande hadith börjar mat prata på Muhammeds tid:

Sahih Bukhari
Volym 4, Bok 56, Nummer 779
Berättad av Abdullah: Vi brukade betrakta mirakel som Allahs välsignelse, men ni människor betraktar de som en varning. En gång var vi med Allahs apostel på en resa, och vi började få slut på vatten. Han sa, "Hämta vattnet som är kvar." Folket hämtade en behållare som innehöll lite vatten. Han placerade sin hand i den och sa, "Kom till det välsignade vattnet, och till Allahs välsignelse." Jag såg vattnet flöda från Allahs apostels fingrar, och utan tvivel, vi har hört maten förhärliga Allah, när det höll på att ätas (av honom). [vår översättning]

Enligt följande ahadith börjar ett träd gråta för Muhammed:

Sahih Bukhari
Volym 2, Bok 13, Nummer 41
Berättad av Jabir bin 'Abdullah: Profeten brukade stå vid stammen av ett palmträd (under hans predikan). När en predikstol (tillverkades och) sattes för honom hörde vi att stammen började gråta som en gravid hon-kamel, tills Profeten gick ner från predikstolen och placerade sin hand över den. [vår översättning]

Sahih Bukhari
Volym 4, Bok 56, Nummer 784
Berättad av Jabir bin 'Abdullah: Profeten brukade stå vid ett träd eller palmträd på fredagen. En man eller kvinna tillhörande gruppen Ansar sa, "O Allahs apostel! Ska vi göra en predikostol till dig?" Han sa: "Om ni vill." Så de gjorde en predikostol till honom och när det blev fredag, gick han mot predikostolen (för att predika). Palmträdet grät som ett barn! Profeten gick ner (från predikostolen) och kramade om den medan den fortsatte att jämra som ett barn som bli tröstad. Profeten sa, "Den grät för att den (missade) den religiösa kunskapen som den brukade höra som gavs i dess närhet" [vår översättning]

Muhammed brukade stå vid ett träd när han predikade. Man lät vidare bygga en predikostol till Muhammed. När Muhammed började predika från predikostolen började trädet som han brukade stå vid att gråta som ett barn. Muhammed kramade om trädet så att den lugnade ner sig.

Enligt följande hadith förmedlar ett träd hemlig information till Muhammed:

Sahih Bukhari
Volym 5, Bok 58, Nummer 199
Berättad av 'Abdur-Rahman: "Jag frågade Masruq, 'Vem informerade Profeten om de jinns som under natten brukade lyssna på Koranen?' Han sa, 'Din far 'Abdullah informerade mig att ett träd informerade Profeten om dem'" [vår översättning]

Enligt följande tradition från Ibn Sa'ds biografiskrivning kom ett träd gående till Muhammed och hälsade på honom:

"Affan Ibn Muslim informerade oss sägande: Hammad Ibn Salamah informerade oss: Ali Ibn Zayd informerade oss under Abu Zayds auktoritet: Sannerligen, Allash apostel, må Allah välsigna honom, var i al-Hujun, och han befann sig i ett väldigt nedstämt och sörjande tillstånd. Han sa: O Allah! Visa mig ett tecken idag, efter denna kommer jag inte att bry mig, oavsett vem från mitt folk som tror mig eller inte. Plötsligt sågs ett träd på bergsvägen till Medina. Han kallade på det. Det kom, klyvande marken, tills den nådde honom och hälsade på honom. Sedan beordrade han den att återvända. Därefter sa han: Jag bryr mig inte om vem som, från mitt folk, tror på mig." [vår översättning] (Ibn Sa'd, Al-Tabaqat al-Kabir, vol.1, sid.195)

Ibn Sa'd nämner vidare träden brukade täcka Muhammed när han skulle lätta på trycket genom att komma samman från avstånd och låta honom göra det bakom dem: 

"Al-Fadl Ibn Dukayn informerade oss; han sa: Talhah Ibn Amr berättade för oss under Atas auktoritet; han sa: Det har nått mig att Profeten, må Allah välsigna honom, var på resande fot. Han ville lätta på trycket (bajsa), men kunde inte hitta något som kunde skyla honom från sitt folk. Han såg två träd på långt avstånd. Han sa till Ibn Masud: Gå ditt och ställ dig mellan dem och säg till dem: Sannerligen, Allahs apostel har sant mig till er så att ni kan komma närmare så han kan lätta på trycket bakom er. Ibn Masud gick ditt och sa detta till dem. En av dem kom närmare den andra och han lättade på trycket bakom dem." [vår översättning] (Ibn Sa'd, Al-Tabaqat al-Kabir, vol.1, sid.195)

På samma sida läser vi:  

"Waki informerade oss: Al-Amash informerade oss under al-Minhal Ibn Amrs auktoritet, han under Yala Ibn Murrah auktoritet; han sa: Jag befann mig i Profetens sällskap, må Allah välsigna honom, under en resa. Vi stannade för en paus. Han sa till mig: Gå bort till dem där träden och säg: Sannerligen, Allahs apostel, må Allah välsigna honom, beordrar er att komma nära varandra. Jag gick till dem och sa att dem skulle göra så. En av dem flyttade sig mot den andra och de kom varandra närmare. Profeten, må Allah välsigna honom, kom ut och gömde sig bakom dem och lättade på trycket. Sedan gick var och en tillbaka till sin ursprungliga plats." [vår översättning] (Ibn Sa'd, Al-Tabaqat al-Kabir, vol.1, sid.195)

Följande koraniska vers hävdar att jorden, himlen och bergen har en fri handlingsvilja, förnuft och känslor:

33:72
Vi erbjöd himlarna och jorden och bergen ansvaret [för förnuft och fri vilja], och de avböjde av ängslan [att inte kunna bära] det; men människan - alltid beredd till synd och dårskap - tog det på sig. (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Den islamistiske exegeten Ibn Kathir säger att versen betyder att Allah erbjöd jorden, himlen och bergen att ingå ett förbund med honom. Detta innebar att jorden, himlen och bergen skulle tillskrivas förpliktelser, med vilka de skulle dömas efter. Men jorden, himlen och bergen tackade nej på grund av sin rädsla och respekt för Allah. Detta ledde till att Adam erbjöds att ingå ett förbund med förpliktelser med Allah. Här följer Ibn Kathir s utläggning:

Hur människan fick bära Ansvaret

Al-'Awfi rapporterade att Ibn 'Abbas sa, "Al-Amanah betyder lydnad. Detta erbjöds till dem (himlarna, jorden och bergen) innan det erbjöds till Adam, men dem kunde inte bära den. Då sa Allah till Adam: 'Jag har erbjudit ansvaret till himlarna, jorden och bergen, men dem kunde inte bära den. Kommer du att ta den (ansvaret).' Han sa: 'Herre, vad innebär det.' Han sa: 'Om du gör bra kommer du att belönas och om du gör ont kommer du att straffas.' Så Adam tog ansvaret och bar den, och det är detta som versen redogör för:

(Men människan bar den. Sannerligen, han var orättfärdig och dåraktig)'' 'Ali bin Abi Talhah rapporterade att Ibn 'Abbas sa, "Ansvaret innebär de obligatoriska uppgifterna. Allah erbjöd dessa till himlarna, jorden och bergen, (och uppgörelsen var att) om de uppfyllde dessa (obligatoriska uppgifterna), skulle Han belöna dem; och om dem misslyckades, skulle Han straffa dem. Men de ville inte göra det (och ta ansvaret), och de var rädda för det, inte för att deras avsikt var syndig, men på grund av deras respekt för Allahs religion, när dem inte skulle kunna fullgöra sina skyldigheter. Därför erbjöd Allah den (ansvaret) till Adam, och han accepterade den med allt vad den innebär. Detta är vad versen redogör för:

(Men människan bar den. Sannerligen, han var orättfärdig och dåraktig) betyder, han underskattade Allah befallningar.''… [vår översättning]

Ovannämnda data har visat att maten hyllar Allah. Träden promenerar, hälsar, informerar och gråter för Muhammed. Samt att träden kommer samman och täcker honom när han ska lätta på trycket. Och vi läste även att jorden, himlen och bergen har fri handlingsvilja, förnuft och känslor som avvisade att ingå ett förbund med Allah.

Det finns mer. Enligt följande hadith säger Muhammed att den svarta stenen i Kaba kommer att bli en levande varelse. Den kommer att få ögon och en tunga med vilka den ska vittna om vem som besökte den under vallfärden: 

2944. Sa'd b. Jubair (må Allah bara nöjd med honom) rapporteras ha sagt, "Jag hörde Ibn Abbas (må Allah vara nöjd med honom) säga att Allahs budbärare (må Allahs frid och välsignelse vara över honom) sa, 'Denna Sten kommer att komma på Uppståndelsen och den kommer att ha två ögon och en tunga för att prata och vittna för honom som smekte den med sanning.'" [vår översättning] (Sunan Ibn-e-Majah, vol.4, The Book of Articles of Hajj, sid.239)

Även en människas egna organ kommer att vittna och tala på domedagen:

41:19-23
[Påminn dem om att] Guds fiender en Dag skall fösas i grupper fram mot Elden och när de nått fram, skall deras öron, deras ögon och deras hud vittna mot dem om vad de gjorde. Och var och en skall fråga sin hud: "Varför vittnade du mot mig?" - och den skall svara: "Gud, som ger alla talets gåva, har [också] gett mig [den]. Det var Han som först skapade dig [och de andra] och till Honom har ni [nu] förts åter. Men ni försökte aldrig dölja [era förehavanden] för att era öron, era ögon och er hud inte skulle kunna vittna mot er, och ni trodde att Gud inte kände till vad ni gjorde. Dessa tankar, som ni tänkte om er Herre, har blivit er undergång; och nu hör ni till förlorarna." (Mohammad Knut Bernström, Koranens budskap)

Exegeten Ibn Kathir skriver:

På Domedagen kommer syndarnas lemmar att vittna mot dem

… (Och de kommer att säga till sina skinn, "Varför vittna ni mot oss'') de kommer att skylla på sina lemmar och skinn när de vittnar mot dem, då kommer deras lemmar att svara:


(De kommer att säga, "Allah har låtit oss tala – på samma sätt som han låter alla saker tala, och det var Han som först skapade er") betyder, och han kan inte motsättas eller motverkas, och till honom kommer ni att återvända. Al-Hafiz Abu Bakr al-Bazzar berättade att Anas bin Malik, må Allah vara nöjd med honom, sa: "Allahs budbärare skrattade och log en dag, och sa:

(Vill ni inte fråga varför jag skrattade) De sa, "O Allahs budbärare, varför skrattade du'' Han sa:

(Jag blev förvånad över hur en tjänare kommer att tvist med sin Herre på Uppståndelsedagen. Han kommer att säga, "Min herre, har du inte lova mig att du inte skulle behandla mig orättvist.'' Allah kommer att säga, "Ja.'' Mannen kommer att säga, "Jag kommer inte att acceptera några vittnen mot mig utom mig själv.'' Allah kommer att säga, "Räcker det inte att jag och änglarna, de ädla skribenterna, är vittnen.'' Dessa ord kommer att upprepas flera gånger, sedan kommer ett sigill att fästas över hans mun och hans organ (eller lemmar) kommer att tala om vad han brukade göra. Då kommer han att säga, "Borta med dig! Det var bara för din skull att jag argumenterade!'') Detta har nedtecknats av honom och Ibn Abi Hatim. Detta har också nedtecknats av Muslim och An-Nasa'i… [vår översättning]

Låt oss sammanfatta ovannämnda data:

  • Salomon hörde en myra prata och han hade en talade fågel. 
  • Det ska träda fram ett arabiskt talande odjur innan domedagen.
  • En varg predikar och vittnar om Muhammed.
  • Kor pratar.
  • Alla djur är muslimer som kommer att dömas på domedagen.
  • Träden gråter och hälsar på Muhammed.
  • Träden berättar hemlig information för Muhammed.
  • Träden kommer samman och tänker Muhammed när han ska gå på toaletten.
  • Jorden, himlen och bergen har en fri handlingsvilja och känslor.
  • Mat pratar och hyllar Allah.
  • Den svarta stenen kommer att få ögon och en tunga för att vittna.
  • En människas organ kommer att vittna och tala.

Team Sverige,
Kontakta oss