answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Hur många dagar var Jesus i graven?

Evangeliet säger klart och tydligt att Herren Jesus korsfästes på fredag, var i graven under fredag kväll, lördag och uppstod igen tidigt på söndagen.

Skeptikern åkallar följande text där Herren Jesus säger att Han ska vara i graven i tre dagar och i tre nätter:

Matt 12:38-40
Sedan sade några skriftlärda och fariséer till honom: "Mästare, vi vill se dig göra ett tecken." Han svarade dem: "Ett ont och trolöst släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än profeten Jonas tecken. Ty liksom Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter, så skall Människosonen vara i jordens inre i TRE DAGAR OCH TRE NÄTTER. (Folkbibeln)

Tre dagar och tre nätter ger oss 72 timmar. Om Herren Jesus lades i graven 18:00 på fredag kväll då bör Hans uppståndelse ha ägt rum 18:00 på måndag kväll. Hur går detta ihop?  

Till att börja med rapporterar Matteus klart och tydligt att Herren Jesus var uppstånden på söndag morgon (Matt 28:1-10). Tre dagar och tre nätter är ett uttryck som inte bör tolkas bokstavligt och efter vår västländska kulturs tänkande. Uttrycket skall förstås i enlighet med sin kulturella kontext. Vi måste därför fråga oss vad uttrycket betydde för en jude i Israel för 2000 år sedan? 

Före en jude som var insatt i Gamla Testamentet betydde inte uttrycket tre dagar och tre nätter tre faktiska dagar och tre faktiska nätter. Utan uttrycket betyder helt enkel tre dagar:

Est 4:15-17
Då sände Ester detta svar till Mordokaj: "Gå och samla alla judar som finns i Susan och håll fasta för mig. Ni skall inte äta eller dricka något under tre dygn, varken dag eller natt. Jag och mina tjänarinnor skall också fasta på samma sätt. Därefter skall jag gå in till kungen, även om det är mot lagen. Skall jag gå förlorad, så må jag gå förlorad." Och Mordokaj gick i väg och gjorde allt som Ester hade befallt honom. (Folkbibeln)

Texten säger att Ester skulle fasta under tre dygn – tre dagar och tre nätter – och därefter besöka kungen i hans palats. Intressant nog läser vi följande i nästa kapitel:

Est 5:1
På TREDJE dagen
klädde Ester sig i kunglig skrud och ställde sig på den inre borggården till kungapalatset, mitt för den kungliga huvudbyggnaden. Kungen satt på sin tron i det kungliga palatset mitt emot palatsets dörr. (Folkbibeln)

Om uttrycket i Est 4:16 betecknade tre faktiska dagar och tre faktiska nätter då skulle Est 5:1 ha sagt att Ester gick till kungen på den fjärde dagen! Detta visar att Herren Jesus uttryck i Matt 12:38-40 inte betydde tre faktiska dagar och tre faktiska nätter.

Se även följande text i Gamla Testamentet som påvisat att uttrycket tre dygn inte betyder tre faktiska dagar och tre faktiska nätter:

1 Sam 30:11-13
Ute på fältet fann de en egyptier, som de tog med sig till David. När de hade givit honom bröd att äta och vatten att dricka och dessutom givit honom ett stycke fikonkaka och två russinkakor att äta, kom livsanden tillbaka till honom. På TRE DYGN hade han nämligen varken ätit eller druckit. "Vem tillhör du och varifrån är du?" frågade David honom. "Jag är en egyptisk pojke, tjänare åt en amalekitisk man", svarade han. "Men min herre övergav mig för TRE DAGAR sedan, för jag blev sjuk. (Folkbibeln)

Den judiska texten säger alltså att egyptiern hade varit utan mat i tre dygn – tre dagar och tre nätter – samtidigt som egyptiern förklara att han varit utan man i tre dagar! När Herren Jesus använder uttrycket tre dagar och tre nätter i en konversation med judar förstår dem att han menar tre dagar och inte tre faktiska dagar och tre faktiska nätter.

I följande text läser vi att några skriftlärda judar – på lördag kväll – beger sig till Pilatus och säger följande:

Matt 27:62-64
Nästa dag, som var dagen efter tillredelsedagen, samlades översteprästerna och fariséerna hos Pilatus och sade: "Herre, vi har kommit att tänka på vad den där villoläraren sade, medan han ännu levde: Efter TRE DAGAR skall jag uppstå. Ge därför befallning om att graven blir säkert stängd fram till TREDJE DAGEN, så att hans lärjungar inte kommer och stjäl hans kropp och sedan säger till folket att han har uppstått från de döda. Då blir det sista bedrägeriet värre än det första." (Folkbibeln)

Notera att de skriftlärda judarna, som tidigare hade hört Herren Jesus använda uttrycket tre dagar och tre nätter, förstod att Han pratade om tre dagar och inte tre faktiska dagar och tre faktiska nätter.

Herren Jesus själv tydliggör att Han ska uppstå efter tre dagar:

Joh 2:14-21
I templet fann han dem som sålde oxar, får och duvor, och sådana som satt där och växlade pengar. Då gjorde han en piska av rep och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut penningväxlarnas mynt och välte omkull deras bord, och till dem som sålde duvor sade han: "Ta bort det här! Gör inte min Faders hus till en saluhall!" Hans lärjungar kom då ihåg att det stod skrivet: Iver för ditt hus skall förtära mig. Judarna frågade honom: "Vad för tecken kan du visa oss, eftersom du gör så här?" Jesus svarade: "Bryt ner detta tempel, så skall jag resa upp det på TRE DAGAR." Judarna sade: "I fyrtiosex år har man byggt på detta tempel, och du skall resa upp det på TRE DAGAR!" Men det tempel han talade om var hans kropp. (Folkbibeln)

Vi vill vidare klargöra en mycket viktig sak, nämligen den judiska tidräkningen. Enligt romersk tidräkning (vilken vi följer idag) börjar en ny dag klockan 24:00. Men enligt judisk tidräkning börjar en ny dag vid soluppgång i Israel (ca 06:00). Matteus rapporterar att Herren Jesus dog på den nionde timmen enligt den judiska tidräkningen (15:00):

Matt 27:46-50
Och vid NIONDE timmen
ropade Jesus med hög röst: "Eli, Eli, lema sabaktani?" Det betyder: "Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?" Några av dem som stod där hörde det och sade: "Han ropar på Elia." En av dem sprang genast och tog en svamp, fyllde den med surt vin och fäste den runt ett spö och gav honom att dricka. De andra sade: "Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom." Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan. (Folkbibeln)

Herren Jesus lades in i graven på fredag kväll. Han var i graven fredag kväll, vilket är en judisk dag. Lördag vid soluppgången (ca 06:00) började den andra dagen och söndag vid soluppgången (ca 06:00) började den tredje dagen. Herren Jesus Kristus uppstod på den tredje dagen, alltså söndagen enligt judisk tidräkning:

Matt 16:21
Från den tiden började Jesus förklara för sina lärjungar att han måste gå till Jerusalem och lida mycket genom de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och att han måste dödas och PÅ TREDJE dagen uppväckas. (Folkbibeln)

Matt 17:22-23
När de var samlade i Galileen, sade Jesus till dem: "Människosonen skall utlämnas i människors händer, och de skall döda honom, men PÅ TREDJE dagen skall han uppstå." Då blev de mycket bedrövade. (Folkbibeln)

Matt 20:17-19
När Jesus var på väg upp till Jerusalem, tog han de tolv lärjungarna åt sidan och sade till dem, där de gick vägen fram: "Se, vi går nu upp till Jerusalem, och Människosonen kommer att överlämnas till översteprästerna och de skriftlärda. De skall döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna, som skall håna och gissla och korsfästa honom. Och PÅ TREDJE dagen skall han uppstå." (Folkbibeln)

Luk 9:20-22
Han sade till dem: "Och ni, vem säger ni att jag är?" Petrus svarade: "Du är Guds Messias." Då förbjöd han dem strängt att tala om detta för någon och sade: "Människosonen måste lida mycket och förkastas av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda. Han måste dödas och PÅ TREDJE dagen uppväckas." (Folkbibeln)

Luk 24:1-7
Men DAGEN EFTER sabbaten
[söndag] gick de i gryningen till graven med kryddorna som de hade gjort i ordning. De fann att stenen var bortrullad från graven, och när de gick in kunde de inte finna herren Jesu kropp. De visste inte vad de skulle tro, men då stod där två män i skinande kläder framför dem. Kvinnorna blev förskräckta och sänkte blicken mot marken, men männen sade till dem: "Varför söker ni den levande här bland de döda? Han är inte här, han har uppstått. Kom ihåg vad han sade till er medan han ännu var i Galileen: att Människosonen måste överlämnas i syndiga människors händer och korsfästas och uppstå på TREDJE DAGEN." (Bibeln 2000)

Luk 24:13-24
Samma dag var två lärjungar på väg till en by som ligger en mil från Jerusalem och som heter Emmaus. De talade med varandra om allt det som hade hänt. Medan de gick där och samtalade och diskuterade kom Jesus själv och slog följe med dem. Men deras ögon var förblindade och de kände inte igen honom. Han frågade: "Vad är det ni går här och talar med varandra om?" De stannade och såg sorgsna ut, och den ene, som hette Kleopas, svarade: "Du måste vara den ende som har varit i Jerusalem och inte vet vad som har hänt där under dessa dagar." - "Vad har hänt?" frågade han. De svarade: "Detta med Jesus från Nasaret, han som var en profet, mäktig i ord och gärning inför Gud och hela folket. Han blev utlämnad av våra överstepräster och rådsherrar, och de fick honom dömd till döden och korsfäst, medan vi hoppades att han var den som skall befria Israel. Men till allt detta kommer att DET ÄR TREDJE DAGEN sedan det här hände, och nu har några kvinnor bland oss gjort oss uppskakade. De var vid graven tidigt i morse men fann inte hans kropp, och då kom de tillbaka och berättade att de i en syn hade sett änglar som sade att han lever. Några av de våra gick ut till graven, och de fann att det var så som kvinnorna hade sagt. Honom själv såg de inte." (Bibeln 2000)

Luk 24:46-49
Och han [Jesus] sade till dem: "Det står skrivet att Messias skall lida och PÅ TREDJE dagen uppstå från de döda, och att omvändelse och syndernas förlåtelse skall predikas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni är själva vittnen om detta. Och se, jag skall sända er vad min Fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden, tills ni har blivit beklädda med kraft från höjden." (Folkbibeln)

1 Kor 15:3-5
Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod PÅ TREDJE dagen enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. (Folkbibeln)

Herren Jesus uppstod på söndagen, den tredje dagen! 

Team Sverige,
Kontakta oss