answering-islam en kristen-muslimsk dialog

Treenighetsläran är biblisk

I följande artikel kommer vi att åkallar bibliska texter för att påvisa att Treenighetsläran är en biblisk doktrin.

1. Den Heliga Bibeln säger att det endast finns en Gud:

Du har själv fått se detta för att du skulle förstå att det är Herren som är Gud, det finns ingen annan än han. (5 Mos 4:35)

Därför skall du i dag inse och besinna att det är Herren som är Gud uppe i himlen och nere på jorden, det finns ingen annan. (5 Mos 4:39)

Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. (5 Mos 6:4)

Vet att jag är Gud, jag och ingen annan. Det är jag som ger död och liv, jag som sårar och läker, ingen kan rycka något ur min hand. (5 Mos 32:39)

Vem är Gud utom Herren, vem är en klippa utom vår Gud? (2 Sam 22:32)

Rädda oss nu, Herre, vår Gud, ur hans våld, så att alla riken på jorden får veta att du ensam är Herren. (Jes 37:20)

Men ni är mina vittnen, säger Herren, min tjänare, den som jag har utvalt, för att ni skall få insikt och tro mig, förstå att jag är Gud. Ingen gud har blivit till före mig, ingen skall komma efter mig. (Jes 43:10)

Så säger Herren, Israels konung, han som friköper dem, Herren Sebaot: Jag är den förste, jag är den siste. Det finns ingen annan Gud än jag. Vem är som jag? Må han ge sig till känna, förklara och bevisa det för mig. Vem har i förväg kungjort det som händer? Låt dem berätta för oss vad som skall ske. Var inte förfärade, hys ingen fruktan! Kungjorde och berättade jag det inte i förväg? Ni är mina vittnen. Finns det någon annan Gud än jag, någon klippa som jag inte vet om? (Jes 44:6-8)

Jag är Herren, ingen annan finns, ingen är Gud utom jag. Jag rustar dig till strid, fastän du inte känner mig. (Jes 45:5)

Berätta, kom med ert svar, överlägg tillsammans! Vem förutsade detta, berättade om det i förväg? Det gjorde jag, Herren. Det finns ingen annan Gud än jag, ingen trofast Gud som hjälper utom jag. (Jes 45:21)

Tänk på det som förut var, för länge sedan. Jag är Gud, ingen annan finns. Gud är jag, och ingen är min like. (Jes 46:9)

Hur skall ni kunna tro, ni som vill bli ärade av varandra och inte söker äran hos den ende Guden? (Joh 5:44)

så visst som Gud är en, han som skall göra de omskurna rättfärdiga av tro och de oomskurna rättfärdiga genom tro. (Rom 3:30)

Honom som förmår styrka er, enligt mitt evangelium och förkunnelsen om Jesus Kristus, där en hemlighet avslöjas som från tidens början varit outsagd men nu har uppenbarats och på den evige Gudens befallning gjorts känd med hjälp av profetiska skrifter för att alla folk skall föras till lydnad i tron, honom, den Gud som ensam är vis, tillhör härligheten, genom Jesus Kristus, i evighet, amen. (Rom 16:25-27)

När det alltså gäller frågan om man får äta kött som har offrats åt avgudar, vet vi att det inte finns någon avgud i världen och ingen annan gud än den ende. Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden, och det finns ju många gudar och många herrar, så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till. (1 Kor 8:4-6)

Och förmedlaren företräder fler än en, men Gud är en. (Gal 3:20)

En är Herren, en är tron, ett är dopet, en är Gud och allas fader, han som står över allting, verkar genom allt och finns i allt. (Ef 4:5-6)

Du tror att Gud är en. Det gör du rätt i. Också de onda andarna tror det, och darrar. (Jak 2:19)

Den ende Guden som har räddat oss genom vår herre Jesus Kristus, hans är härligheten, storheten, styrkan och makten, före all tids början, nu och i all evighet, amen. (Jud 25)

2. Den Heliga Bibeln säger att Gud är unik:

Vem är som du bland gudarna, Herre? Vem är som du, majestätisk och helig, värdig fruktan och lovsång, mäktig att göra under? (2 Mos 15:11)

Stor är du, Herre Gud, du är utan like. Det finns ingen annan Gud än du, därom vittnar allt vi hört. (2 Sam 7:22)

Inför de församlade israeliterna trädde Salomo fram till Herrens altare. Han sträckte händerna mot himlen och sade: Herre, Israels Gud, det finns ingen gud som du, varken uppe i himlen eller nere på jorden. Du står fast vid förbundet och visar godhet mot dina tjänare när de i uppriktig lydnad vandrar dina vägar. (1 Kung 8:22-23)

Herre, du är utan like och det finns ingen annan Gud än du, därom vittnar allt vi hört. (1 Krön 17:20)

Herre, bland gudarna är ingen som du, inga gärningar är som dina. (Ps 86:8)

Med vem vill ni jämföra Gud, vad vill ni likna honom vid? (Jes 40:18)

Med vem vill ni jämföra mig, vem är min like? säger den Helige. (Jes 40:25)

Vem är som jag? Må han ge sig till känna, förklara och bevisa det för mig. Vem har i förväg kungjort det som händer? Låt dem berätta för oss vad som skall ske. (Jes 44:7)

Vem vill ni jämföra mig med och göra till min like? Vem vill ni ställa vid min sida som kan jämföras med mig? (Jes 46:5)

Tänk på det som förut var, för länge sedan. Jag är Gud, ingen annan finns. Gud är jag, och ingen är min like. (Jes 46:9)

Vilken gud är som du, du som tar bort skuld och förlåter synd hos dem som är kvar av din egendom. Din vrede består inte för alltid, du vill helst visa nåd. (Mik 7:18)

Mina planer är inte era planer och era vägar inte mina vägar, säger Herren. (Jes 55:8)

3. Den Heliga Bibeln säger att Fadern är Gud:

Är det så du lönar Herren, du vettlösa, dåraktiga folk? Är han inte din fader och skapare, han som gjorde dig, som formade dig? (5 Mos 32:6)

Sjung till Guds ära, lova hans namn, hylla honom som rider på molnen! Herren är hans namn, jubla inför honom, de faderlösas fader, änkornas försvarare, Gud i sin heliga boning. (Ps 68:5-6)

Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och honom som du har sänt, Jesus Kristus. (Joh 17:3)

Så har vi bara en Gud, fadern från vilken allting utgår och som är vårt mål, och bara en herre, Jesus Kristus genom vilken allt är till och genom vilken vi är till. (1 Kor 8:6)

Välsignad är vår herre Jesu Kristi Gud och fader, barmhärtighetens fader och all trösts Gud. (2 Kor 1:3)

Från Petrus, Jesu Kristi apostel, till de utvalda som lever skingrade, som främlingar, i Pontos, Galatien, Kappadokien, Asien och Bithynien, utvalda enligt Guds, vår faders, plan, helgade av Anden och bestämda till lydnad och rening med Jesu Kristi blod. Nåd och frid åt er i rikaste mått. (1 Pet 1:1-2)

4. Den Heliga Bibeln säger att Herren Jesus är Gud:

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Det fanns i begynnelsen hos Gud. Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till… Och Ordet blev människa och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den ende sonen får av sin fader, och han var fylld av nåd och sanning. (Joh 1:1-3, 14)

En vecka senare var lärjungarna samlade igen, och Tomas var med. Då kom Jesus, trots att dörrarna var reglade, och stod mitt ibland dem och sade: "Frid åt er alla." Därefter sade han till Tomas: "Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!" Då svarade Tomas: "Min Herre och min Gud." Jesus sade till honom: "Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror." (Joh 20:26-29)

Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod. (Apg 20:28)

Jag skulle önska att jag själv fördömdes och skildes från Kristus om det kunde hjälpa mina bröder och stamfränder. De är ju israeliterna, som har fått söners rätt, härligheten, förbunden, lagen, gudstjänsten och löftena, de har fäderna, och från dem kommer Kristus som människa, han som är över allting, Gud, välsignad i evighet, amen. (Rom 9:3-5)

Från Simon Petrus, Jesu Kristi tjänare och apostel, till dem som genom rättfärdigheten hos vår Gud och frälsare Jesus Kristus har fått samma dyrbara tro som vi… ty då skall ni få fritt och öppet tillträde till vår Herre och Frälsare Jesu Kristi eviga rike. (2 Pet 1:1, 11)

Detta är ett ord att lita på och värt att helt ta till sig, Kristus Jesus har ju kommit till världen för att rädda syndare och bland dem är jag den störste. Men jag mötte förbarmande, och det för att Kristus Jesus skulle kunna visa allt sitt tålamod på mig som den förste, urtypen för dem som skall komma till tro på honom och vinna evigt liv. Evighetens konung, oförgänglig, osynlig, den ende Guden hans är äran och härligheten i evigheters evighet, amen. (1 Tim 1:15-17)

Ty Guds nåd har blivit synlig som en räddning för alla människor. Den lär oss att säga nej till ett gudlöst liv och denna världens begär och att leva anständigt, rättrådigt och fromt i den tid som nu är, medan vi väntar på att vårt saliga hopp skall infrias och vår store Gud och frälsare Kristus Jesus träda fram i sin härlighet. (Tit 2:11-13)

Vi vet också att Guds son har kommit och att han har gett oss förstånd så att vi kan känna den Sanne. Vi lever i den Sanne, i hans son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet. (1 Joh 5:20)

5. Den Heliga Bibeln säger att den Heliga Anden är Gud:

Herrens ande talar genom mig, hans ord är på min tunga. Jakobs Gud har talat, Israels klippa har sagt mig: Den styr sitt folk rättvist som styr det i fruktan för Gud. (2 Sam 23:2-3)

Då sade Petrus: "Ananias, hur har Satan kunnat fylla ditt hjärta, så att du försöker lura den heliga anden och tar undan en del av pengarna du har fått för din jord? Var den inte din så länge du ägde den, och förfogade du inte över pengarna när den var såld? Hur kunde du komma på tanken att göra så? Det är inte människor du har försökt lura, utan Gud." (Apg 5:3-4)

6. Slutsats:

(A) Den Heliga Skriften säger att det endast existerar en unik Gud.
(B) Samma Skrift säger att Fadern, Herren Jesus och den Heliga Anden är Gud.
(C) Detta innebär att den unike Guden är Treenig.

Team Sverige,
Kontakta oss